Ting du ikke må gå glipp av på La Pedrera i Barcelona

La Pedrera har vært restaurert og åpen for publikum siden 1996, og har blitt et av de mest elskede verkene i byen og et av de beste symbolene på Barcelonas arkitektur. Hvis du vil vite mer om den, kan du lese videre!

Katherine Betances

Katherine Betances

Det tar 7 minutter å lese

Ting du ikke må gå glipp av på La Pedrera i Barcelona

Casa Milà, La Pedrera | ©Teresa Grau Ros

Det regnes av eksperter som Antonio Gaudís mest emblematiske sivile arkitekturbygning, og en omvisning inne i dette viktige verket er avgjørende for å forstå utviklingen til den viktige arkitekten fra Barcelona, samt de beste tingene å gjøre i Barcelona.

Gaudí bygde La Casa Milá (bygningens virkelige navn) i en alder av 57 år mellom 1906 og 1912, og var det siste verket han klarte å fullføre før sin død. Verk som La Sagrada Familia ble ikke fullført etter hans død.

Så hvis du allerede har billetter til La Pedrera, lurer du sikkert på: Hva er så fantastisk med denne bygningen? Hva bør du være oppmerksom på når du bestemmer deg for å besøke den? Her er alle detaljene om det som muligens er mitt favorittverk i hele byen, og jeg håper du liker det!

1. Inngangspartiene

Tilgang Vestibyler| ©Jose Ramirez
Tilgang Vestibyler| ©Jose Ramirez

Casa Milà ligger på en hjørnetomt, så den har to hovedinnganger, den ene på Paseo de la Gracia-gaten og den andre direkte på den karakteristiske avfasingen som dannes av hjørnene i Barcelonas gater. Foajéene er romslige og fulle av lys takket være tilstedeværelsen av vinduer, en hoveddør i jern og glass og fremfor alt lyset som flommer inn fra de indre gårdsplassene.

De to foajéene til La Pedrera fungerer som et forbindelsespunkt for alle rommene i komplekset. De majestetiske trappene har direkte forbindelse til hovedetasjen, som opprinnelig var ment å være hjemmet til eierne, familien Milá. Forbindelsen til resten av leilighetene og takterrassen oppnås ved hjelp av heisene. Gaudí oppfattet heisen som hovedelementet i den vertikale kommunikasjonen, og plasserte ekstra trapper hovedsakelig for bruk av tjenesten.

Bestill billetter til La Pedrera

2. Kronen på bygningen: takterrassene

Terrasse| ©Vasile Cotovanu
Terrasse| ©Vasile Cotovanu

Takterrassen på Casa Milà ligner ikke noe du har sett før. Her skapte Gaudí en åpen plass som tatt rett ut av en fantasyroman. Den spanske poeten Pere Gimferrer beskrev dette stedet som "krigernes hage" på grunn av de 28 skorsteinene, hvis buede former ikke ser ut som konvensjonelle skorsteiner, men snarere som imponerende maskerte krigere.

På taket viker gulvene på den bølgende stien for trinn og bakker, så under turen anbefaler jeg å være nøye med føttene dine, selv om dette er vanskelig fordi overalt hvor du ser vil du komme over skulpturelle og arkitektoniske detaljer som vil fange oppmerksomheten din.

I tillegg til de svingete stiene brukes tusenvis av biter av knust marmor og fliser fra Valencia til å dekke flere av skorsteinsskulpturene, for om natten er taket spektakulært opplyst av lysene på taket.

Som om ikke alt dette var nok, får du fra den fantastiske terrassen noen av de beste utsiktene over Barcelona.

Bestill billetter til La Pedrera

3. Loftet til hvalen og Gaudí-utstillingen

Gaudi-utstillingen| ©Dale Cruse
Gaudi-utstillingen| ©Dale Cruse

Mange lurer kanskje på om det er interessant å besøke loftet i en bygning, men når vi snakker om en Gaudí-bygning, er svaret alltid positivt. I Gaudís opprinnelige plan ble dette rommet kalt hvalens loft, og var tenkt å huse bygningens service- og vaskerom. Et serviceområde er imidlertid ikke synonymt med et degradert eller annenrangs rom, snarere tvert imot.

I dag brukes loftet som et museum, så i tillegg til å beundre strukturen, kan du glede deg over Espai Gaudí-samlingen som er viethelt til arkitektens arbeid. Her kan du finne dusinvis av modeller og planer av hans mest kjente verk, samt spektakulære gipsmodeller laget i målestokk for å studere fasaden og strukturen til Casa Milà.

Bestill billetter til La Pedrera

4. Gårdsanlegget og dets konseptuelle ladning

Gårdsplassen til La Pedrera| ©jason gessner
Gårdsplassen til La Pedrera| ©jason gessner

Systemet med indre gårdsplasser skapt av Gaudí fungerte som en ganske genial arkitektonisk løsning som bidro til å løse problemet med ventilasjon og belysning i blokkene med frittstående bygninger. To indre gårdsplasser, en mindre og en større, stiger fra første etasje direkte til taket. Å komme inn i disse rommene og se opp mot himmelen er en fryd for sansene; la oss ta en titt på kvalitetene til hver av dem.

Gårdsplassen med blomster

Det viktigste og avgjort særegne trekket ved Patio de las Flores er utvilsomt bruken av farger. Denne plassen er tilgjengelig gjennom inngangspartiet som vender ut mot gaten Paseo de Gracia.

Hvis du kommer utenfra, vil du raskt legge merke til at et spill av former, farger og lys tilbyr et skue som står i klar kontrast til den kromatiske nøkternheten som kjennetegner fasaden til La Casa Milà. Patio de las Flores har en grunnflate på 90 meter, noe som gjør den til den minste av de to.

Sommerfuglgården

Sommerfuglgården snakker til oss om natur og liv i bevegelse, noe som er dens mest fremtredende kvalitet. Selve strukturen består av mange skulpturelle former som fremkaller naturens skapninger: en stor sommerfugl på inngangsterskelen eller en stor insektvinge av umulige dimensjoner omslutter trappen som fører opp til hovedetasjen. Sommerfuglgården er den største og mest imponerende av de to på 150 m2 og ligger bak inngangspartiet som har forbindelse til Rue Provenca.

5. Kjelleren er en innovasjon uten sidestykke!

Kjelleren i Casa de Mila| ©Antonio Tajuelo
Kjelleren i Casa de Mila| ©Antonio Tajuelo

Etter et lignende mønster av organiske former unnfanget Gaudí dette rommet som en garasje, der vognene og bilene som eieren av prosjektet allerede var glad i, kunne lagres. Tilgang til kjelleren skjer via de to hovedvestibulene ved hjelp av spiralformede ramper, og dette rommet brukes i dag som auditorium.

Bortsett fra de buede formene, kan kjelleren i steinbruddet virke for oss i moderne tid å være en vanlig romlig løsning i en boligbygning. Det er imidlertid svært viktig å forstå den historiske konteksten der dette prosjektet ble bygget. I 1912 var det ingen lignende løsning noe sted i verden, behovet for å dedikere en plass til ly for et kjøretøy var ikke tenkelig; dette gjorde det bare klart gjennom årene hvor langt foran sin tid Gaudís arbeid og oppfinnsomhet var i stand til å reflektere over behovene i det moderne liv og sette dem i forkant.

Bestill billetter til La Pedrera

6. Det strukturelle systemet og bruken av materialer

La Pedreras system| ©Jose Ramirez
La Pedreras system| ©Jose Ramirez

På din omvisning i La Pedrera må du alltid prøve å være oppmerksom på de strukturelle løsningene som Gaudí tilbød på de forskjellige byggeproblemene. Fra stein, murstein eller jernsøyler, han sparte ikke på bruken av materialer som tillot ham å gi den best mulige løsningen i hvert scenario.

På omvisningen din vil du legge merke til at den innvendige utformingen av de forskjellige rommene er preget av en fri geometri. Fraværet av bærende vegger resulterer i utskiftbare rom som kan tilpasses leietakerens behov. Optimaliseringen av fasaden som et strukturelt system gjør det mulig å fordele lastene uten å overbelaste de innvendige rommene.

På loftet eller loftet brukte Gaudí all sin oppfinnsomhet for å skape et rammeverk av 270 parabolske mursteinbuer hvis styrke tjener til å støtte takterrassen rett over.

7. Naboens leilighet og de skreddersydde møblene

Skreddersydde møbler| ©Domenico Convertini
Skreddersydde møbler| ©Domenico Convertini

I bygningens fjerde etasje ligger det som er kjent som "Naboleiligheten", den eneste leiligheten i hele bygningen som den dag i dag (mer enn 100 år senere) er innredet slik Gaudí tegnet den.

Pere Milà og hans familie bodde i denne leiligheten i flere tiår. Interiøret er fortsatt i en imponerende bevaringstilstand, så en omvisning i rommene er som en reise gjennom tiden der du kan sette pris på hvordan overklassen i Barcelona levde på begynnelsen av forrige århundre. Det er urovekkende og fantastisk å se hvordan til og med barnelekene, til tross for tidens gang, ser ut til å ha blitt frosset i tid.

Under besøket ditt, vær spesielt oppmerksom på de skreddersydde møblene designet av Gaudí; autentiske kunstverk fra den modernistiske bevegelsen.

8. Inngangsdørene

Inngangsdør| ©Michael Gwyther-Jones
Inngangsdør| ©Michael Gwyther-Jones

Tilgangen til inngangspartiet til Casa Milà skjer gjennom smijernsporter hvis utseende bare understreker det unike språket i Gaudís verk. Den samme stilen ble fulgt i alle balkongene som samhandler med hovedfasaden og andre rekkverk inne i bygningen.

Deres organiske design fremkaller naturlige former, fra sommerfuglvinger til skilpaddeskall; kombinasjonen av materialer som jern og glass tjener flere formål: for det første som et element som beskytter mot utsiden og for det andre som en naturlig lysressurs som gjør det mulig å bade lobbyen i lys.

9. Maleriene og veggmaleriene

Malerier| ©Jens Cederskjold
Malerier| ©Jens Cederskjold

Inne i Casa Milà er det mulig å finne noen kunstneriske verk som er typiske for de modernistiske bevegelsene som var populære på den tiden. Denne intensjonen kan sees i foajéene, der du kan nyte arbeidet til kunstneren Aleix Clapés. Hans arbeid for Gaudís verk følger temaer av mytologisk inspirasjon, og selv om det har gjennomgått flere restaureringer, er det fortsatt fabelaktig bevart. Legg spesielt merke til veggmaleriene på trappene som forbinder inngangsetasjen med bygningens hovedetasje.

Det er viktig å forstå at Gaudís arkitektur ikke søkte overdreven utsmykning av veggene gjennom konvensjonelle plastverk som malerier; Gaudí foretrakk integrering av kunst direkte i formen med kombinasjon og bruk av forskjellige materialer for å uttrykke sitt kreative språk.

10. Fasaden er et trofast eksempel på Gaudís stil

Mila-huset| ©F Delventhal
Mila-huset| ©F Delventhal

Enten du forlater eller ankommer bygningen, er det obligatorisk at du tar deg tid til å analysere det mest iøynefallende, enestående og slående elementet i hele bygningen: den imponerende fasaden. Fasaden er i sin helhet laget av stein, og dens bølgende former gjorde den til et svært kontroversielt design for den tiden og vakte misnøye hos mange av sine samtidige. Kallenavnet La Pedrera ble født nettopp av hån fra dem som på den tiden anså det som en stygg og ubehagelig bygning.

Casa Milà regnes som et nyskapende verk, hovedsakelig på grunn av sin stålkonstruksjon og bruken av gardinvegger, spesielt på den selvbærende fasaden. I tillegg til bruken av bølgende stein for å skape unike organiske former, ble smijern lagt til de imponerende inngangsdørene (som også bruker glass), balustrene på balkongene og vinduene som åpner direkte ut mot gatene.

Dette var det siste arbeidet av sivil karakter som arkitekten bygde før han fokuserte helt på design og konstruksjon av Sagrada Família, slik at vi i La Pedrera kan se den fulle modenheten til hans særegne stil. Gaudí klarer å forlate oss med en kunstig bygning som vakkert imiterer naturen.

Bestill billetter til La Pedrera