13 Beste Malerier på Prado-museet
Prado-museet er et av de mest komplette og viktigste kunstgalleriene i verden. Finn ut hvilke av de tusenvis av verkene i samlingen som er de beste.
Pradomuseet er spydspissen i kunsttriangelet som utgjøres av Reina Sofía, Thyssen og museet som denne artikkelen handler om.
Av alt man kan se og gjøre i Madrid, bør et besøk på dette historiske museet være en prioritet for alle som besøker den spanske hovedstaden. Selv om samlingen ikke er den mest omfattende, med rundt 8000 kunstverk hvorav bare1713 er utstilt, gjør den historiske verdien og variasjonen den til en av de viktigste malerisamlingene i verden. Berømte kunstnere som Goya, Velázquez, Rubens og Bosch har sitt hjem i Prado.
Du kan tilbringe en hel dag i galleriene, men siden det ikke alltid er mulig, er det best å vite på forhånd hvilke som er de viktigste verkene, og det er derfor jeg deler disse listene med de viktigste maleriene du må se på Pradomuseet med deg.
1. Saturn fortærer sin sønn, av Goya
Vi begynner vår gjennomgang av Prados viktigste verk med en av museets viktigste kunstnere, Francisco de Goya, og et av hans mest slående verk.
S aturn som fortærer sin sønn er en del av samlingen på 14 verk som kalles svarte maler ier på grunn av de mørke fargene og det dystre motivet. Dette er egenskaper som kommer godt til uttrykk i dette spesielt dystre maleriet, som forestiller guden Chronos, eller Saturn, som fortærer en av sønnene sine av frykt for at han en dag skal bli avsatt.
Det er et maleri somforbløffer med den skrekken gudens blikk fremkaller, blodets fremtredende og grusomme karakter og kontrasten i fargene Goya har brukt.
- Forfatter: Francisco de Goya.
- Dato: 1820.
- Sted: Rom 067 i Prado.
2. Den nakne Maja, av Goya
Vi beveger oss fra skrekken i maleriet av Saturn som fortærer sin sønn til erotikken i Goyas Nakne Maja.
Maleriet ble bestilt av Manuel Godoy, kong Karl IVs statsminister, som hadde en spesiell forkjærlighet for erotisk kunst. Valget falt på Goya, som på den tiden var den ledende maleren blant adelen og en av de beste i Europa.
Goya fremstilte en ung kvinne som lå naken som om hun var en Venus, men med umiskjennelige tegn på at modellen var et menneske. Det var av denne grunn og på grunn av visse detaljer i nakenheten hennes at maleriet ble ansett som et av de første helnakne kvinnemaleriene utenfor mytologien.
Godoy bestilte også et annet maleri av samme type, men med kvinnen påkledd, slik at han ved å legge de to maleriene over hverandre kunne simulere en akt. Maleriets store ukjente er majaens identitet, som Goya bevarte i anonymitet.
- Forfatter: Francisco de Goya.
- Datering: 1795
- Sted: Rom 038 i Prado.
3. Skyteskvadronen den 3. mai i Madrid, av Goya
Napoleon dominerte Europa på Goyas tid, og da han utnyttet passasjen gjennom Spania til å erobre Portugal, bestemte han seg for å invadere landet og krone sin bror Joseph Bonaparte til konge av Spania.
Den 2. mai 1808 brøt det ut et folkelig spansk opprør, og den 3. mai slo den franske hæren tilbake ved å skyte tusenvis av mennesker. Det var dette Goya skildret i et av sine største verk. Maleriet avSkyteskvadronen 3. mai regnes som det første store samtidsverket, ettersom det ikke har noen lignende forgjengere og banet vei for stilarter som romantikken.
Maleriet av Skyteskvadronen av 3. mai inspirerte forfattere som Picasso, som brukte dette verket som utgangspunkt for sitt berømte Guernica.
- Forfatter: Francisco de Goya
- Dato: 1814
- Sted: Rom 064 i Prado.
4. Las Meninas, av Diego Velázquez
Las Meninas avVelázquez er sannsynligvis det mest representative og berømte maleriet i Pradomuseet.
Det er et av de største lerretene, mer enn 3 meter bredt og nesten 3 meter høyt, av den sevillanske maleren og hans mesterverk. Det har blitt overøst med blekk på grunn av mysteriene som omgir maleriet og den originale komposisjonen.
Maleriet forestiller opptil 11 personer, blant annet Meninas, døtrene til Filip IV og Mariana av Østerrike, som også dukker opp i maleriet i et annet maleri, og til og med Velázquez selv. Kunstneren avbilder seg selv i forgrunnen som om det var historiens første selfie.
Kompleksiteten i flyene, måten han skildrer de forskjellige figurene på og et uendelig antall andre detaljer gjør maleriet av Las Meninas til et mesterverk som det er verdt å betale inngangsbilletten til Prado-museet for.
- Forfatter: Diego Velázquez.
- Dato: 1656.
- Sted: Rom 012 i Prado.
5. Korsfestelsen, av Juan de Flandes
K orsfestelsen regnes som et mesterverk i spansk-flamsk malerkunst, og ble bestilt av biskop Juan Rodríguez de Fonseca fra Juan de Flandes, som malte det for å utgjøre en del av hovedaltertavlen i Palencia-katedralen. Verket var en del av altertavlen sammen med10 andre malerier av samme kunstner, som ikke rakk å se dem installert i katedralen før han døde. Det er imidlertid Korsfestelsen som regnes som det beste av disse ti maleriene på grunn av kvaliteten og detaljrikdommen i motivet.
- Forfatter: Juan de Flandes.
- Dato: 1509.
- Sted: Rom 057 i Prado.
6. De tre gratier, av Rubens
Maleriet De tre gra tier viser Zevs' døtre Aglaya, Talia og Euphrosyne, som omfavner hverandre nakne i en scene av tilsynelatende sensualitet i tråd med 1600-tallets skjønnhetskanon.
Den nyskapende måten å fremstille de tre gudinnene på gjorde dette maleriet til et av Rubens' fineste verk, såpass at kong Filip IV tok det til seg, til tross for at kunstneren malte det til sin egen leilighet.
- Forfatter: Peter Paul Rubens.
- Dato: 1635
- Sted: Rom 029 i Prado.
7. Nedtakelsen fra korset, av Rogier Van der Weyden
Rogier Van der Weydens mesterverk er et merkelig triptykon med en rektangulær form og et fremspring i midten for korset, malt med et enestående mesterskap for perioden.
Fargene og malerens utsøkte teknikk overrasker til tross for at det er et verk fra tidlig 1400-tall. Som en kuriositet kan det nevnes atKorsnedtagelsen befinner seg i Prado fordi kong Filip II var betatt av det og fikk det fraktet til Spania med skip. Skipet forliste, men på grunn av den gode innpakningen forble verket intakt.
- Forfatter: Rogier Van der Weyden
- Dato: 1443
- Sted: Rom 058 i Prado
8. Triptykonet av De jordiske gleders hage, av Bosch
Hieronymus Boschs mesterverk, kjent som De jordiske gleders hage, er et berømt triptykon som skildrer ulike scener fra skapelsen til menneskehetens mulige skjebne. Når triptykonet er lukket, kan man se skapelsesscenen, og når det åpnes, er verket delt inn i tre deler.
De to første, den til venstre og den midterste delen, skildrer paradiset og Adams og Evas synd, mens scenen til høyre symboliserer helvete som synden fører til.
Maleriets dype ikonografi, teknikk, farger og kompleksitet har gjort det til en av hovedattraksjonene på Prado-museet.
- Forfatter: Bosch
- Datering: 1500
- Sted: Rom 056A i Prado
9. Bebudelsen av Fra Angelico
Fra Angelicos opprinnelige navn var Guido di Piero, og han var en renessansemaler med base i Firenze.
Han ble ordinert til prest, skiftet navn og begynte å male, og Bebudelsen er et av hans tidligste og mest kontroversielle verk. Fra Angelicos fremstilling avBebudelsen var uvanlig og vakte mye kontrovers i samtiden. Det var først posthumt at verket hans ble anerkjent som en visjon forut for sin tid og hans beste verk.
- Forfatter: Guido di Piero
- Dato: 1426
- Sted: Rom 056B i Prado
10. Overgivelsen av Breda, av Diego Velázquez
For å forstå dette maleriet av mesteren Velázquez er det nødvendig å forstå dets historiske kontekst. På slutten av 1500-tallet var Nederland midt i den såkalte åttiårskrigen, der de ønsket å oppnå uavhengighet fra Spania.
B yen Breda tilhørte Nederland helt til kong Filip IV bestemte seg for å ta den tilbake. Scenen representerer øyeblikket da adelen, etter å ha blitt erobret, avga suvereniteten til spanjolene. Kong Filip IV ønsket å udødeliggjøre dette øyeblikket, og ga derfor Velázquez i oppdrag å male overgivelsen av Breda i stor skala for å dekorere Buen Retiro-palasset.
- Forfatter: Diego Velázquez
- Dato: 1635
- Sted: Rom 009A i Prado.
11. Dürers selvportrett
Dürervar en maler som satte stor pris på seg selv. Så høyt at han brukte seg selv som modell for å fremstille Jesus Kristus. Som et resultat av denne selvfølelsen fremstilte han seg selv med tidens beste klær og svært flatterende farger. Så mye strebet han etter perfeksjon at til og med landskapet han så fra vinduet, var inspirert av det vakre Italia, mens han befant seg i Tyskland.
Bortsett fra forfatterens ego er Dürers selvportrett malt med en bemerkelsesverdig teknikk som oppmuntret ham i hans håndverk. Et håndverk som for øvrig ikke ble ansett som noe edelt, og som er en selvmotsigelse i måten Dürer malte seg selv på.
- Forfatter: Albrecht Dürer
- Dato: 1498
- Sted: Rom 055B
12. Kardinalen, av Rafael
Portrettet av kardinalen gikk først upåaktet hen inntil det ble kjent at opphavsmannen var Rafael, en av de største og viktigste italienske renessansekunstnerne i kunsthistorien.
I tillegg til Rafaels upåklagelige teknikk vakte verket interesse hos mange på grunn av sin tvetydighet, ettersom portrettet kunne tilskrives flere av datidens kardinaler.
Man vet ikke med sikkerhet hvilken kardinal som poserte for den italienske kunstneren, selv om det finnes en liste med to eller tre sannsynlige navn. Perspektivet i portrettet minner mye om Leonardo da Vincis Mona Lisa, som er utstilt i Louvre i Paris.
- Opphavsmann: Rafael
- Datering: 1511
- Sted: Rom 049 i Prado.
13. Ridderen med hånden på brystet, av El Greco
El Greco er en annen av stjernekunstnerne i Prado-samlingen. Museet huser flere av verkene hans, men Ridderen med hånden på brystet er spesielt bemerkelsesverdig. Verket forestiller en herre på rundt 30 år i typiske 1500-tallsklær.
Av alle portrettene som kunstneren malte og stilte ut i Prado, var dette et av de første som kom til museet, og et av de mest fremtredende, fordi det inkluderte et element som sverd, noe man sjelden ser i denne typen portretter.
Det var altså sverdet, sammen med ridderens høytidelige gest, som gjorde det berømt blant verkene til maleren, som døde i Toledo.
- Forfatter: El Greco
- Dato: 1580
- Sted: Rom 009B