12 Beste Malerier fra National Gallery i London
National Gallery i London huser over 2000 kunstverk, deriblant noen av de mest berømte i verden. Oppdag de beste maleriene i dette imponerende galleriet!
Er du kunstelsker?
Tizians Bakchus og Ariadne, Velázquez' Venus i speilet, Van Goghs Solblomstene, Rembrandts Selvportrett, Turners Temerary Combatant, samt 2300 andre malerier og fresker er for tiden utstilt på National Gallery i London. Galleriet ble grunnlagt i 1824 med bare 38 malerier, og har blitt en ekte juvel i kronen med sin bemerkelsesverdige representasjon av detbeste fra det 13. til det 20. århundre på engelsk jord. Men hva er de beste verkene? I denne publikasjonen deler jeg med deg de beste maleriene du ikke må gå glipp av, ifølge spesialistene, sortert etter skapelsesår. La oss komme i gang!
1. "Arnolfini-ekteskapet" av Jan van Eyck, 1434
Dette mesterverket av Jan van Eyck er et av de mest gåtefulle verkene i kunsthistorien. Det er ikke et hvilket som helst portrett, det er et mesterverk! Og det har en travel historie med reiser, tyveri og plyndring. Det var Ferdinand VII som fant det igjen og ga det til England.
Dette maleriet, som du får muligheten til å se hvis du bestiller en omvisning på National Gallery i London, har hundrevis av tolkninger av symbolikken og er en av de mest overbevisende skildringene av datidens mennesker i sitt eget hjem. Maleriet er en av juvelene på de 30 mest berømte museene i verden.
- Plassering: rom 28.
- Hvorfor det skiller seg ut: for lyset, skyggene og den minutiøse detaljrikdommen.
- Kuriosa: Portretter i helfigur ble sjelden malt på 1400-tallet.
2. "Slaget ved San Romano" av Paolo Uccello, 1440
Paolo Uccello var en renessansemaler som var kjent for sin bruk av perspektiv og forkorting, og for sin evne til å fange detaljerte detaljer i maleriene sine.
Det er dette verket, som du kan se på en omvisning i National Gallery i London, et av de 100 beste maleriene i London ifølge TimeOut, et bevis på. De tre panelene som skildrer slaget, skal ha blitt bestilt av Medici-familien, som hadde dem i sin besittelse helt til Lorenzo de Medicis siste dager i 1492.
- Sted: Rom 54.
- Begrunnelse: Tolentinos hest er malt så detaljert at det ser ut som om den stormer mot betrakteren.
- Kuriositet: Fremstiller et slag mellom florentinske og sienesiske soldater.
3. "Dogen Leonardo Loredan" av Giovanni Bellini, 1501
På omvisningen i National Gallery i London får du også se et av de viktigste verkene fra den italienske renessansen.
Det ble malt i 1501, da Venezia var på toppen av de europeiske hovedstedene og Bellinis erobret kunstscenen. Maleriet portretterer dogen,eller "den øverste magistraten" i oligarkiet som styrte Venezia. Mannens ansiktstrekk er urørlige og gjenspeiler allmektige romerske trekk. Lyset lyser opp hele flaten, særlig de prangende damascenene av gull- og sølvtråd fra det tyrkiske landet. Hvis du nærmer deg maleriet, vil du sette pris på de ulike lagene med oljemaling som utgjør relieffet.
- Plassering: Rom 62.
- Hvorfor det skiller seg ut: Lys- og skyggespillet.
- Kuriosa: Det er et perfekt eksempel på foreningen mellom kunst og makt i denne perioden.
4. Rafaels "Madonna med nellikene", 1507
På omvisningen i National Gallery i London kan du også beundre denne komposisjonen som er inspirert av et verk av Da Vinci med tittelen Madonna Benois.
Dette maleriet er av spesialistene i Art & Auctions kåret til et av de 10 verkene du må se i Nasjonalgalleriet i London. I dette maleriet fremstiller Raphael SanzioJomfru Maria ung og vakker, med et avslappet uttrykk som symbol på hennes nærhet til menneskeheten. Hun er iført en elegant kjole med vide ermer og en pelskappe over skuldrene. Jomfru Marias høyre hånd hviler på fanget, og hun holder en nellik eller rosenknopp foran brystet.
- Plassering: Rom 8.
- Begrunnelse: Et av de viktigste verkene som er bevart fra denne passasjen.
- Kuriosa: Noen kjenner dette maleriet som "Jomfru Maria med rosene".
5. "Jomfru Maria på klippene" av Leonardo da Vinci, 1508
På besøket ditt i National Gallery får du også se dette mystiske maleriet. Det finnes to verk med samme navn. Det første er fra 1486 og er utstilt i Louvre-museet. Det andre (dette) ble malt et tiår senere. Ifølge kuratorene dreier maleriets sentrale fortelling seg om en blekhudet jomfru som nettopp har kommet ut av en grotte, men det finnes to teorier:
- Den første peker på at Jomfru Maria velsigner menneskeheten idet hun kommer ut av veggene.
- Den andre går i retning av et mer humanistisk syn, i tråd med Platons hulemyte.
Hvilken teori er riktig? Vel, det er en av de mange gåtene som skal dechiffreres i Da Vinci-koden.
- Plassering: rom nummer 9.
- Hvorfor det skiller seg ut: Det er blant de 20 mest besøkte maleriene i National Gallery i London.
- Kuriosa: Det er en mulighet for at Giovanni Ambrogio de Predis, Da Vincis assistent, kan ha vært den egentlige opphavsmannen til verket.
6. "Bacchus og Ariadne" av Tizian Vecellio, 1523
Et av National Gallerys must-sees for barn er dette fantastiske oljemaleriet som skildrer Bacchus, den romerske vinguden, og hans galskap i jakten på sin bortkomne elskerinne Ariadne. Maleriet er en del av en serie fresker og mytologiske malerier til Camerino d'Alabastro.
På venstre side gjenskaper den dyktige maleren den mytologiske opprinnelsen til det boreale stjernebildet, siden Zevs' bryllupsgave var å forvandle brudens krone til denne grupperingen av stjerner.
- Plassering: rom nummer 10.
- Hvorfor det skiller seg ut: Harmoni i farger.
- Kuriosa: Det ble skapt i 1523 for Alfonso I av Este, hertug av Ferrara.
7. "Selvportrett" av Van Rijn Rembrandt,1640
Van Rijn Rembrandt var på høyden av sin karriere da han malte Selvportrett i en alder av 34 år. Han var den mest berømte maleren i Nederland og omgikkes eksklusive sosiale kretser.
Kunstneren skildrer en adelsmann med høy status, imponerende karakter, stor rikdom og den makten som fulgte med hans kunstneriske og humanistiske begavelse, selv om vi ikke kan se bort fra at lykken tilsmilte ham etter ekteskapet med kusinen Saskia. Rembrandt var spesialist på å skildre sosietetens tradisjoner, særlig i gruppeportretter.
- Plassering: Rom 23.
- Hvorfor han skiller seg ut: Hans bidrag til barokkens kunst er anerkjent internasjonalt, noe som blant annet bekreftes av den berømte billedhuggeren Auguste Rodin.
- Kuriositet: 29 år senere, etter Saskias død, i hennes "Selvportrett som 63-åring", er avtrykket langt fra originalen.
8. "Venus i speilet" av Diego Velázquez, 1651
Hvem er kvinnen på maleriet?
Ekspertene har ikke løst gåten helt nøyaktig, men det som er sikkert, er at verket du får se når du besøker Nasjonalgalleriet, tilhører barokkens spanske malermester Diego Velázquez. Venus i speilet er et av de mest interessante maleriene som er viet kvinneligheten, og det ble kanskje malt under kunstnerens andre reise til Italia. Kunstneren var lite interessert i gudinnens ansikt da han flyttet penselstrøk etter penselstrøk over "Rokeby". I bunn og grunn var det den feminine skjønnheten han ønsket å skildre.
- Plassering: Rom 30.
- Hvorfor det skiller seg ut: Dette er det eneste bevarte aktbildet av den sevillanske maleren.
- Kuriosa: Personifiseringen av kjærligheten ser ut til å følge mellom kurvene hennes.
9. "Ung kvinne sittende foran jomfruen" av Johannes Vermeer, 1672
Oversettelsen av dette maleriet som du vil se under besøket i National Gallery, er ganske kontroversiell. Noen kaller det Den unge damen som står foran et spinett, andre Den unge damen som står foran spinettet, også Den unge damen som sitter foran jomfru Maria eller Damen som sitter ved jomfru Maria.
L ysets og stillhetens mester er kjent for sin fargebruk, roen i verkene sine, samt sitt arbeid med lys og skygge, som i dette tilfellet, der han bevisst reduserte paletten for å kontrastere teksturene. Dette maleriet er et av de20 mest besøkte verkene i National Gallery i London, ifølge galleriets egen rapport.
- Plassering: Rom 25.
- Hvorfor det skiller seg ut: Det er et utmerket eksempel på nederlandsk gullaldermaleri.
- Kuriosa: Johannes Vermeers mest kjente maleri er Jenta med perleørering, som Scarlett Johansson og Colin Firth portretterte i filmen med samme navn fra 2003.
10. John Constables "The Hay Wain", 1821
Constables utsøkte skildring av en scene mellom Suffolk og Essex viser hvorfor han regnes som en av impresjonismens forløpere.
Til tross for hans revolusjonerende visjon og gullmedaljen han vant i Paris for dette maleriet, gikk det hundre år før detaljene i Constables verk ble verdsatt.
- Plassering: Rom 34.
- Hvorfor det skiller seg ut: Detaljene.
- Kuriosa: Det ble kåret til det nest vakreste maleriet i National Gallery i London.
11. William Turners "Våghalsen", 1839
Dette maleriet, som du kan beundre under et besøk i Nasjonalgalleriet, er et fantastisk eksempel på Joseph Mallord William Turners mestring av lys og farger. Motivet er en solnedgang mot en himmel som er så uskarp at den nesten virker som en illusjon. I beste romantiske stil skildrer denne dyktige landskapsmaleren seilskutenes storhetstid, samtidig som han minner om slutten på deres gullalder.
Skipet som slepes oppover Themsen heter The Daredevil, og ankommer bestemmelsesstedet for å bli hugget opp etter slaget ved Trafalgar i 1805. Slepebåten som sleper det har en mørk silhuett i forgrunnen, og kunstneren har ikke hatt til hensikt å lage en eksakt kopi av originalen, da hensikten var å gjenspeile nostalgien og savnet som overgangen fra jordbruksepoken til den industrielle revolusjonen førte med seg.
- Plassering: rom nummer 34.
- Hvorfor det skiller seg ut: lys og farge
- Kuriosa: I forbindelse med feiringen av 200-årsjubileet til National Gallery i London ble det gjennomført en undersøkelse blant kritikere og besøkende for å finne frem til det beste verket i galleriet, og dette var vinnermaleriet.
12. "Solsikkerne" av Vincent Van Gogh 1888
En av tingene man må se og gjøre i London er selvfølgelig å se The Sunflowers, et merkelig maleri som skiller seg ut på grunn av sin struktur og nesten uleselige signatur nær en delikat blå linje, mer typisk for håndverkeren som laget vasen enn for medstifteren av postimpresjonismen.
Vincent van Gogh skapte denne serien med malerier for å imponere Paul Gauguin, i sine forsøk på å bli en disippel av ham, selv om historien raskt ble mørkere, og etterlot den moderne kunstens far nedsenket i tristhet og galskap til slutten av hans dager, i en alder av bare 37 år.
- Plassering: Rom 46.
- Hvorfor det skiller seg ut: Den intense tilstedeværelsen av gult, en faktor som kjennetegner maleren.
- Kuriosa: Det er ett av hans tre originale verk med 15 solsikker i verden.